چهارشنبه 13 اسفند 1399 _
 ارتباط با اداره کل سلامت

 
  امروز
چهارشنبه
اسفند 1399
13
قمری:19 رجب 1442

میلادی:3 مارس 2021
 
تاریخ : يکشنبه 9 آذر 1399     |     کد : 1042

توصیه هایی برای افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی در همه گیری ویروس کرونا

باشیوع ویروس جدید کرونا طبیعی ولازم است که استرس و اضطراب داشته باشیم .اضطراب طبیعی باعث میشود توصیه های پیشگیری را جدی بگیریم پس با احساس ها و فکرهای معمول خود نجنگید.

به گزارش امور ارتباطات اداره کل سلامت واموراجتماعی، باشیوع ویروس جدید کرونا طبیعی ولازم است که استرس و اضطراب داشته باشیم .اضطراب طبیعی باعث میشود توصیه های پیشگیری را جدی بگیریم پس با احساس ها و فکرهای معمول خود نجنگید .
اما گاهی این اضطراب ها شدید و طولانی میشوند یکی از شکل های تشدید شده این استرس ها "اضطراب بیماری "است .
اگر مکرر نشانه های بیماری مانند تب را در خود چک میکنید،هر علامت کوچکی را به حساب بیماری میگذارید مکرر به مراکز درمانی برای آزمایش مراجعه میکنید.
*بدانید هر سرماخوردگی و سرفه ای کرونا نیست .
*اکثر موارد ابتلا به ویروس کرونا بدرد عارضه و خفیف میگذرد .
*از مراجعه برای آزمایش دادن خودداری کنید به خصوص که در این شرایط مراکز درمانی پرخطر ترین مکان ها برای ابتلا به ویروس هستند .
*طبق برنامه ای که پزشک به شما داده است برای ویزیت مراجعه کنید واز ویزیت های اضافه بخاطر اضطراب خودداری کنید .
*نگرانی مشکلی را حل نخواهد کرد به جای آن در حد لازم اقدامات پیشگیری را انجام دهید .
*در این شرلیط همه ما با عدم قطعیت زیادی روبرو هستیم پس دنبال اطمینان بخشی نباشید .
*افکار خود را به چالش بکشید :نشانه های من چقدر شبیه این بیماری است ؟یا چقدر من در معرض خطر این بیماری هستم ؟
*براینجا و اکنون تمرکز کنید .
*با مشغول شدن به کارهای دیگرحواس خود را پرزت کنید و روی بدن خود تمرکز نکنید .
*تا حد ممکن به فعالیت های عادی زندگی خود برگردید .
*در مورد نگرانی و اضطراب خود با اطرافیان خود صحبت کنید .
*اگر برای چند روز متوالی و با وجود به دکارگیری روش های خود مراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را حفظ کنید یا نشانه ها برای شما آزاردهنده بود با پزشک روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه میشوند .
با شیوع ویروس جدیدکرونا تجربه اضطراب و نگرانی طبیعی است .از طرفی در قرنطینه خانگی ماندن ممکن است باعث غمگینی،بی حوصلگی،و ترس شود،ودر افرادی که از قبل افسردگی دارند ممکن است باعث بدتر شدن نشانه های زبیماری شود .
*در مورد حس ها و نگرانی های خود با دوستان و خانواده صحبت کنید میتوانید از تماس تلفنی و تصویری استفاده کنید وبا اطرافیان در تماس باشید .
*سعی کنید فعالیت های هر چند کوچکی در منزل انجام دهید بخصوص فعالیت هایی که قبلا برایتان لذت بخش بودمانند کتاب ماندن ممکن است باعث غمگینی،بی حوصلگی،و ترس شود،ودر افرادی که از قبل افسردگی دارند ممکن است باعث بدتر شدن نشانه های زبیماری شود. 
*در مورد حس ها و نگرانی های خود با دوستان و خانواده صحبت کنید میتوانید از تماس تلفنی و تصویری استفاده کنید وبا اطرافیان در تماس باشید .
*سعی کنید فعالیت های هر چند کوچکی در منزل انجام دهید بخصوص فعالیت هایی که قبلا برایتان لذت بخش بودمانند کتاب ماندن ممکن است باعث غمگینی،بی حوصلگی،و ترس شود،ودر افرادی که از قبل افسردگی دارند ممکن است باعث بدتر شدن نشانه های زبیماری شود .
*در مورد حس ها و نگرانی های خود با دوستان و خانواده صحبت کنید میتوانید از تماس تلفنی و تصویری استفاده کنید وبا اطرافیان در تماس باشید .
*سعی کنید فعالیت های هر چند کوچکی در منزل انجام دهید بخصوص فعالیت هایی که قبلا برایتان لذت بخش بودمانند کتاب خواندن،فیلم دیدن،بازی،مهم است که خود را سرگرم کنید و بیکار نباشید .
افراد مبتلا به افسردگی ممکن است اعتماد به نفس پایینی در انجام کارها مانند رانندگی،بیرون رفتن و ...دارند توانمندی های قبلی تان را به خودتان یادآوری بکنید.
تا حد امکان ورزش کنید میتوانید در خانه ورزش کنید یا اگر دسترسی دارید در حیاط منزل یا یک مکان خلوت نزدیک به منزل قدم بزنید .
نظم زندگی خود را حفظ کنید مثلا ساعت خواب،وعده های غذایی منظم و برنامه ای برای ورزش داشته باشید .
برای یک روز یا حداکثر یک هفتههدف های کوچک برای خودتان تعیین کنید و برای انجام ان برنامه ریزی کنید .
*میتوان از روش ذهن آگاهی استفاده کرد و روی "اکنون "و"اینجا تمرکز کنید دائم فکر نکنید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟
*روی مسائلی که قادر به تغییر آن نیستید تمرکز نکنید مثلا سرعت گسترش بیماری در کنترل شما نیست ولی شما بر انجام روش های پیشگیری کنترل دارید .
*به جنبه های مثبت مسایل توجه کنید برای مثال از100نفر مبتلا به ویروس کرونا 98 فرد بهبود پیدا میکنند.
*به خودتان یادآوری کنید همه گیری ویروس کرونا دوره ای کوتاه و گذراست .
*ازالکل،سیگار،مواد محرک،کافئین یا داروهایی که برای شما تجویز نشده برای مقابله با حس های با افکار منفی استفاده نکنید .
*تا حد امکان به اندازه کافی غذای سالم و تازه مانند میوه و سبزیجات مصرف کنید .
*اگر برای چند روز متوالی و با وجود به کارگیری روش های خود مراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را حفظ کنید یا نشانه ها برای شما آزاردهنده بود با پزشک یا روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه می شوند .
مراقب باشیم به افراد مبتلا به بیماری برچسب نزنیم
برچسب زدن یا انگ زدن یک فرد را از دیگران متفاوت میکند،انگ نگرش های منفی و رفتارهای تبیعض آمیز و طرد کننده نسبت فرد یا گروهی از افراد با یک ویژگی خاص است.
دیده شده که ابتلا به ویروس جدید کرونا و یا در معرض ابتلا بودن گاه بر برچسب با انگ اجتماعی قابل توجهی همراه شده است برای مثال بعضی افراد به اختصاص مراکزی برای درمان این این بیماری در محله شان اعتراض کرده اند.بعضی در هنگام صحبت واژه های نامناسبی به کار می بریم بعضی از ما برخورد نامناسبی با افراد ساکن یک منطقه خاص یا افراد با نشانه های بیماری داریم.
اما چرا این ویروس می تواند این میزان ترس و انگ را ایجاد کند ؟چون ناشناخته است و ما از ناشناخته ها می ترسیم چون گاهی راحت تر است که ترس از مسری بودن بیماری را به دیگران نسبت دهیم هر چند این میزان از اضطراب،ترس و ابهام در جامعه قابل درک است اما متاسفانه دقیقا همین عوامل باعث باز تولید کلیشه های زیانبار خواهد شد .
وجود انگ و انگ زدن چه مشکلی به وجود می آورد ؟
انگ زدن باعث از بین رفتن یکپارچگی جامعه و منزوی شدن گروهی و افراد می شود که همین میتواند برخلاف تصور عموم به ضرر کنترل هر چه بهتر شیوع بیماری باشد. انگ باعث میشود افراد بیماری خود را پنهان کنند، دیرتر برای درمان مراجعه کنند، و اشتیاق برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه را کم میکند.انگ باعث میشود افراد مبتلا به بیماری علاوه بر رنج و نگرانی بیماری از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرند .
انتخاب کلمات نامناسب در رابطه با ویروس کرونا و مبتلایان در ایجاد احساسات منفی و تولید انگ بسیار اهمیت دارد .همدلی و دقت در انتخاب کلمات هم در افراد و هم در رسانه ها اهمیت فراوان دارد .
به این باید ها و نباید ها در زمان صحبت در مورد کرونا دقت کنیم:
*هنگام صحبت از این ویروس و بیماری آنرا با منطقه ای خاص مانند چین ،یا شهر خاصی در کشور نامگذاری نکنیم از نام علمی آن کووید 19یا بطور ساده کرونا ویروس استفاده کنیم .
*به افراد مبتلا نگوییم "کرونایی" یا "قربانیان کرونا"به جای آن بگوییم "افراد مبتلا به کرونا"یا افرادی که به دلیل کرونا فوت کردند و یا تحت درمان هستند بجای موارد مشکوک بگوییم آنها که امکان دارد ویروس کرونا داشته باشند .  

 


PDF چاپ چاپ