چهارشنبه 13 اسفند 1399 _
 ارتباط با اداره کل سلامت

 
  امروز
چهارشنبه
اسفند 1399
13
قمری:19 رجب 1442

میلادی:3 مارس 2021
 
تاریخ : يکشنبه 16 شهريور 1399     |     کد : 1012

توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از بیماری کروناCOVID 19

توصیه های مفید غذایی کارشناس تغذیه اداره کل سلامت واموراجتماعی شهرداری تبریز در بحران کرونا

در چند ماه اخیر کرونا به عنوان مهمترین عامل مسری عفونی تنفسی در دنیا مطرح شده و با فراگیر شدن بیماری کرونا در اغلب شهرها و استان‌ها موجب شد تا برخی توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با این بیماری ارائه شود، اغلب این توصیه‌ها براینکه چه بخوریم و چه نخوریم تا در دام کرونا گرفتار نشویم تاکید دارد و راهکارهایی برای تغذیه بهتر در راستای پیشگیری از کرونا ارائه داده شده است. با این حال با تغذیه مناسب می توان تا حدود زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس کمک کرد.
بیماری ویروس کرونا دارای طیف خفیف تا شدید است که می تواند نشانه هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد. کلیه گروههای سنی می توانند تحت تاثیر این ویروس قرار گیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیماریهای قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، بیماران کلیوی، سرطانهای تحت درمان، بیمارانی که به هر دلیلی کورتون مصرف می کنند و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند. بنابراین مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلا در این افراد کاملا ضروری است. با توجه به عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا توصیه های تغذیه ای جهت پیشگیری و کنترل بیماری به شرح زیر می باشد.
در هنگام مواجهه با بیماری های تنفسی لازم است همه ویتامین های موردنیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی، از طریق منابع غذایی آن تامین شود و منابع غذایی حاوی ویتامین ها و املاح هیچ گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.
یادمان باشد مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد و برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستور العمل پزشکی انجام می شود.
در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع باید رعایت شود.  تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی مانند نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها قرار دارند.
و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها، پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا دارد. نداشتن تغذیه صحیح، کمبود دریافت غذایی، کمبود ویتامین های A ،C ،D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد.
 
مقابله با کرونا با تقویت سیستم ایمنی 
مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی مشابه هستند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد، به عنوان مثال می­توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد. برای افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین Cبدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ ها و سبزی‌ ها استفاده شود.
 با توجه به این که پیاز خام حاوی ویتامین C است می توان روزانه همراه با غذا استفاده کرد. در تهیه سوپ یا آش، از شلغم که حاوی ویتامین C است، استفاده شود. با توجه به نقش ویتامین های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی ویتامین A( منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) و منابع غذایی ویتامین E نظیر روغن های مایع مانند (کانولا، گلرنگ ، آفتابگردان و ذرت) استفاده شود.
جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین D  شامل ماهی های چرب ، لبنیات و زرده تخم مرغ )، منابع غذایی حاوی آهن و روی ( گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل )، و منابع غذایی ویتامین های گروه  B استفاده شود.
همچنین توصیه میشود از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود. 
سیر و زنجبیل و سایر مواد غذایی توصیه شده اگرچه بدلیل ترکیبات خاصی که دارند می توانند در مقابله با عفونتهای باکتریایی و ویروسی مفید باشند اما شواهدی مبنی بر مصرف آن در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد.
 کم آبی بدن، به ویژه در نواحی با آب و هوای خشک باعث می شود مخاط بدن عملکرد خوب خود را نداشته باشد. بنابراین باید با تامین آب کافی برای بدن لایه های مخاطی (موکوز) را آماده نگاه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری کنند. به طور میانگین نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می شود.
 
 
 
14 نکته برای اجرای اصول تغذیه صحیح در دوران نقاهت بیماری COVID19
 
  1. به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی، تامین مقادیر زیاد مایعات همچون آب، آبمیوه تازه طبیعی (آب هندوانه، آب پرتقال، آب سیب،...) و آب سبزی های تازه طبیعی ( آب کرفس، آب هویج، آب گوجه فرنگی و... )، چای کم رنگ ، آب گوشت یا آب مرغ به میزان حداقل 8 لیوان در روز توصیه میشود.
  2. توصیه به مصرف انواع سوپ داغ مانند سوپ سبزیجات سوپ جو، بلغور، جودوسر و ... آش های سبک مانند آش برنج ، آش جو، آش سبزیجات و ..می شود.
  3. مصرف روزانه میوه و سبزی تازه، کاهو، کلم، سبزی خوردن و... یا سبزیجات آبپز بصورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تامین ریز مغذی های لازم
  4. استفاده از مقدار زیاد منابع غذایی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه ها و سبزی های زرد و نارنجی همچون کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، برگ های تیره رنگ کاهو ، اسفناج و ...
  5. استفاده از منابع غذایی ویتامین C بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن: مانند مرکبات و سبزیجات سبز رنگ مانند فلفل دلمه ای ( بویژه آب تازه میوه ها و سبزی ها) یا آب نارنج یا آب لیموترش تازه همراه غذا و سالاد که سبب افزایش اشتها نیز می شود.
  6. استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن، سلنیم که تقویت کننده سیستم ایمنی است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی (سالمون) یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز ( بادام ، گردو، پسته، فندق و..) و خشکبار حداقل دو وعده در روز
  7. استفاده از منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوسدار حداقل در یکی از وعده های غذایی روزانه
  8. استفاده از روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، کنجد، کلزا به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی در تهیه غذا (جز روش) سرخ کردن
  9. استفاده از زردچوبه در تهیه غذا، بعلت خاصیت ضد التهاب آن
- استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه
- اضافه کردن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند
- استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد
- اضافه کردن مقداری پودر سبوس خوراکی( برنج یا گندم ) فرآوری شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ، یا سالاد برای جلوگیری از یبوست
- مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تامین انرژی و ریز مغذی های مورد نیاز

 


PDF چاپ چاپ